Ile kosztuje auto na CNG?
Czy zakup diesla jeszcze się opłaca?
Na te pytania postaram się odpowiedzieć w artykule. Czytamy nagłówki o odwracaniu się Europy od diesla. Kolejne miasta zapowiadają ograniczenia w ruchu dla tego typu pojazdów. Burmistrz Rzymu stwierdziła, że chce wprowadzić zakaz wjazdu do centrum metropolii przed 2024 rokiem. Już wcześniej w Mediolanie pojawiły się plany wprowadzenia takiego ograniczenia od 2030 roku. Dyskusja nabiera zdecydowanie tempa po wyroku Niemieckiego Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku z 27 lutego, w którym to zapadło rozstrzygnięcie, że miasta w kraju za Odrą w ramach walki o poprawę jakości powietrza mają prawo do samodzielnego wprowadzania takiego zakazu.
Na chwilę obecną na polskim rynku nie jest dostępnych wiele aut fabrycznie napędzanych CNG. Na europejskim (m.in. w Niemczech, Włoszech a czy nawet w Czechach) jest już zdecydowanie lepiej. Do porównania wybieram 2 modele oferowane przed dealerów w naszym kraju. Są to: Opel Zafira i Skoda Octavia.
- Opel Zafira 1.6 Turbo ECOTEC (150 KM) CNG z manualną skrzynią 6 biegową oferowany jest w cenie katalogowej 97 300 zł, natomiast diesel o zbliżonych osiągach 1.6 CDTI (134 KM) Start/Stop M6 96 700 zł, obie w wersji wyposażenia Enjoy.
fotografia: Opel pojemność moc maks. moment obrotowy w Nm Prędkość maks. Przyspieszenie 0 -100 km/h Zużycie paliwa
na 100kmGaz CNG 1598 cm3 110 / 150 przy 5000 210 przy 2300 200 11,5 s 5,0 kg /
7,0 m3Diesel CDI 1598 cm3 99 / 134 przy 3500–4000 320 przy 2000 191 11,6 s 4,7 l - Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC CNG z manualną 6 biegową skrzynią ma ustaloną cenę katalogową wynoszącą 85 450 zł, a zbliżona wersja z silnikiem diesla w konfiguracji 1.6 TDI 85 kW (115 KM) z manualną skrzynią 5 biegową została wyceniona katalogowo na 86 260 zł, obie w podstawowej wersji Active.
fotografia: Skoda pojemność moc maks. moment obrotowy w Nm Prędkość maks. Przyspieszenie 0 -100 km/h Zużycie paliwa na 100km
(miasto / trasa / średnie)Gaz CNG 1395 cm3 81 kW (110KM) 200 / 1500 - 3500 195 10,9 s 7,4 / 4,6 / 5,7 m3 Diesel CDI 1598 cm3 85 kW (115 KM) 250 / 1500 - 3000 203 10,1 s 4,7 / 3,9 / 4,2 l
Do kalkulacji przyjmuję ceny paliw z 4 marca 2018:
- CNG 3,39 zł / m3, średnia cena detaliczna obowiązująca od dnia 26.02.2018 na stacjach PGNiG Obrót Detaliczny,
- ON 4.53 zł / l, średnia cena z dnia 1.03.2018 w Polsce wg danych biura BM REFLEX.
Porównanie kosztów
Zafira
Spalanie | koszt 100km | Koszt przejechania 50000km | Cena zakupu | Koszt całkowity | |
CNG | 7,0 m3 | 23,73 zł | 11 865,00 zł | 97 300,00 zł | 109 165,00 zł |
Diesel | 4,7 l | 21,29 zł | 10 645,50 zł | 96 700,00 zł | 107 345,50 zł |
Różnica | 1 819,50 zł |
Octavia
Spalanie | koszt 100km | Koszt przejechania 50000km | Cena zakupu | Koszt całkowity | |
CNG | 5,7 m3 | 19,32 zł | 9 661,50 zł | 85 450,00 zł | 95 111,00 zł |
Diesel | 4,2 l | 19,03 zł | 9 513 zł | 86 260,00 zł | 95 773,00 zł |
Różnica | 661,50 zł |
Jak widać w powyższym zestawieniu koszty zakupu i paliwa po przebiegu 50000 km są w przypadku obu aut zbliżone. W przypadku Zafiry niewielka przewaga na korzyść diesla, w ogólnym rozrachunku niespełna 2000 zł. Natomiast dla Octavii sytuacja jest odwrotna,minimalnie wygrywa wersja napędzana gazem ziemnym. Oczywiście w obu przypadkach w porównaniu do wersji benzynowych ekonomiczna przewaga przy znacznych przebiegach dla pojazdów napędzanych CNG jest zdecydowanie zachowana.
Należy przy tym pamiętać o korzyściach ekologicznych z jazdy autem napędzanym naturalnym gazem ziemnym. Ponadto od czerwca tego roku planowana jest likwidacja akcyzy na CNG, dzięki czemu cena tego paliwa spadnie o ok. 30 groszy, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność tego rozwiązania. Dodatkowo kupując diesla należy uwzględnić jego utratę wartości i potencjalne problemy z jego późniejszą odsprzedażą, co już teraz ma miejsce m. in. w Niemczech.
Ustawa o Elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w Polsce w lutym 2018 roku, pozwala samorządom wprowadzać Strefy Czystego Transportu, w których będą mogły się poruszać pojazdy ekologiczne: elektryczne, napędzane wodorem i właśnie na gaz ziemny (CNG i LNG). A decyzja o ich wprowadzeniu będzie zależała od władz poszczególnych miast i gmin.