Osobówki CNG w polskiej sieci dealerskiej, czyli Octavia kontra Zafira

Ile kosztuje auto na CNG?

Czy zakup diesla jeszcze się opłaca?

Na te pytania postaram się odpowiedzieć w artykule. Czytamy nagłówki o odwracaniu się Europy od diesla. Kolejne miasta zapowiadają ograniczenia w ruchu dla tego typu pojazdów. Burmistrz Rzymu stwierdziła, że chce wprowadzić zakaz wjazdu do centrum metropolii przed 2024 rokiem. Już wcześniej w Mediolanie pojawiły się plany wprowadzenia takiego ograniczenia od 2030 roku. Dyskusja nabiera zdecydowanie tempa po wyroku Niemieckiego Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku z 27 lutego, w którym to zapadło rozstrzygnięcie, że miasta w kraju za Odrą w ramach walki o poprawę jakości powietrza mają prawo do samodzielnego wprowadzania takiego zakazu.

Na chwilę obecną na polskim rynku nie jest dostępnych wiele aut fabrycznie napędzanych CNG. Na europejskim (m.in. w Niemczech, Włoszech a czy nawet w Czechach) jest już zdecydowanie lepiej. Do porównania wybieram 2 modele oferowane przed dealerów w naszym kraju. Są to: Opel Zafira i Skoda Octavia.

  1. Opel Zafira 1.6 Turbo ECOTEC (150 KM) CNG z manualną skrzynią 6 biegową oferowany jest w cenie katalogowej 97 300 zł, natomiast diesel o zbliżonych osiągach 1.6 CDTI (134 KM) Start/Stop M6 96 700 zł, obie w wersji wyposażenia Enjoy.
    Opel Zafira CNG
    fotografia: Opel

     

      pojemność moc maks. moment obrotowy w Nm Prędkość maks. Przyspieszenie 0 -100 km/h Zużycie paliwa
    na 100km
    Gaz CNG 1598 cm3 110 / 150 przy 5000 210 przy 2300 200 11,5 s 5,0 kg /
    7,0 m3
    Diesel CDI 1598 cm3 99 / 134 przy 3500–4000 320 przy 2000 191 11,6 s 4,7 l

     

  2. Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC CNG z manualną 6 biegową skrzynią ma ustaloną cenę katalogową wynoszącą 85 450 zł, a zbliżona wersja z silnikiem diesla w konfiguracji 1.6 TDI 85 kW (115 KM) z manualną skrzynią 5 biegową została wyceniona katalogowo na 86 260 zł, obie w podstawowej wersji Active.
    Skoda Octavia G-Tec
    fotografia: Skoda

     

     

      pojemność moc maks. moment obrotowy w Nm Prędkość maks. Przyspieszenie 0 -100 km/h Zużycie paliwa na 100km
    (miasto / trasa / średnie)
    Gaz CNG 1395 cm3 81 kW (110KM) 200 / 1500 - 3500 195 10,9 s 7,4 / 4,6 / 5,7 m3
    Diesel CDI 1598 cm3 85 kW (115 KM) 250 / 1500 - 3000 203 10,1 s 4,7 / 3,9 / 4,2 l

Do kalkulacji przyjmuję ceny paliw z 4 marca 2018:

  • CNG 3,39 zł / m3, średnia cena detaliczna obowiązująca od dnia 26.02.2018 na stacjach PGNiG Obrót Detaliczny,
  • ON 4.53 zł / l, średnia cena z dnia 1.03.2018 w Polsce wg danych biura BM REFLEX.

Porównanie kosztów

Zafira

  Spalanie koszt 100km Koszt przejechania 50000km Cena zakupu Koszt całkowity
CNG 7,0 m3 23,73 zł 11 865,00 zł 97 300,00 zł 109 165,00 zł
Diesel 4,7 l 21,29 zł 10 645,50 zł 96 700,00 zł 107 345,50 zł
Różnica 1 819,50 zł

 

Octavia

  Spalanie koszt 100km Koszt przejechania 50000km Cena zakupu Koszt całkowity
CNG 5,7 m3 19,32 zł 9 661,50 zł 85 450,00 zł 95 111,00 zł
Diesel 4,2 l 19,03 zł 9 513 zł 86 260,00 zł 95 773,00 zł
Różnica 661,50 zł

Jak widać w powyższym zestawieniu koszty zakupu i paliwa po przebiegu 50000 km są w przypadku obu aut zbliżone. W przypadku Zafiry niewielka przewaga na korzyść diesla, w ogólnym rozrachunku niespełna 2000 zł. Natomiast dla Octavii sytuacja jest odwrotna,minimalnie wygrywa wersja napędzana gazem ziemnym. Oczywiście w obu przypadkach w porównaniu do wersji benzynowych ekonomiczna przewaga przy znacznych przebiegach dla pojazdów napędzanych CNG jest zdecydowanie zachowana.

Należy przy tym pamiętać o korzyściach ekologicznych z jazdy autem napędzanym naturalnym gazem ziemnym. Ponadto od czerwca tego roku planowana jest likwidacja akcyzy na CNG, dzięki czemu cena tego paliwa spadnie o ok. 30 groszy, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność tego rozwiązania. Dodatkowo kupując diesla należy uwzględnić jego utratę wartości i potencjalne problemy z jego późniejszą odsprzedażą, co już teraz ma miejsce m. in. w Niemczech.

Ustawa o Elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w Polsce w lutym 2018 roku, pozwala samorządom wprowadzać Strefy Czystego Transportu, w których będą mogły się poruszać pojazdy ekologiczne: elektryczne, napędzane wodorem i właśnie na gaz ziemny (CNG i LNG). A decyzja o ich wprowadzeniu będzie zależała od władz poszczególnych miast i gmin.